Το θέμα επιλογής σχολής προτίμησης αποτελεί μόνιμο πεδίο συζητήσεων, τριβών και άγχους για τα παιδιά και τους γονείς τους. Ο υποψήφιος που είναι σήμερα 15-16 ετών θα βγει στην αγορά εργασίας σε 6-7 χρόνια αν όλα πάνε καλά. Όπως είναι φανερό στο διάστημα αυτό πολλά δεδομένα θα έχουν αλλάξει στον τόσο ρευστό επαγγελματικό στίβο. Η λύση λοιπόν στο σημαντικό πρόβλημα της επιλογής επαγγέλματος δεν είναι η αναζήτηση του επαγγέλματος με μηδενική ανεργία και παχυλό μισθό, ούτε της (σίγουρης) επαγγελματικής αποκατάστασης στον υδροκέφαλο δημόσιο τομέα.
Η συζήτηση και ο προβληματισμός για την επιλογή σχολών δεν είναι κάτι που γίνεται την τελευταία στιγμή. Οι εποχές που κάποιοι (φωτισμένοι) συμβούλευαν τα παιδιά να δηλώνουν όλες τις σχολές με τη σειρά και ότι (κάτσει) έχουν ευτυχώς περάσει. Η επιλογή σχολής καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον και δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα τύχης. Το αργότερο από τη Β Λυκείου πρέπει να αρχίσει η επίπονη και συστηματική αναζήτηση με τη βοήθεια ανθρώπων που γνωρίζουν το αντικείμενο.
Είναι άλλωστε γνωστό ότι το μέλλον ανήκει σε όσους το προετοιμάζουν σωστά.
Η βασική παράμετρος είναι τι ταιριάζει σε κάθε παιδί. Μόνο τότε θα υπάρχει η σιγουριά ότι θα αντιμετωπίσει τις σπουδές του με το ζήλο και την απαραίτητη δίψα για τελειοποίηση. Ένας νέος που αγαπά πραγματικά αυτό που σπούδασε έχει μεγάλες πιθανότητες να ξεπεράσει τα προβλήματα που σίγουρα θα του παρουσιαστούν στην επαγγελματική του ζωή.
Ένας άλλος βασικός παράγοντας επιλογής σχολής είναι οι διέξοδοι που προσφέρει η κάθε σχολή. Ο υποψήφιος δεν πρέπει να ψάχνει μόνο τις σχολές που οδηγούν σε επαγγέλματα με μικρό ποσοστό ανεργίας σήμερα, αλλά και τις σχολές που προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες οριζόντιας μετακίνησης, δηλαδή αλλαγή κατεύθυνσης μέσα στο πανεπιστήμιο. Ένα επάγγελμα με ευρύτερες διεξόδους είναι φυσικό να έχει καλύτερες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης. Είναι σοφό να μη βάζουμε όλα τα αυγά σε ένα καλάθι. Με δεδομένο ότι σε κάθε άνθρωπο δεν ταιριάζει μόνο ένα αλλά αρκετά επαγγέλματα, είναι ασφαλώς προτιμότερη η επιλογή επαγγελμάτων με μέλλον και όχι όσων έχουν κορεστεί.
Η επιλογή επαγγέλματος δεν πρέπει να είναι διαγωνισμός εγωισμού και ματαιοδοξίας. Ο σκοπός δεν είναι να πετύχει ο υποψήφιος στην πιο δύσκολη σχολή με τα περισσότερα μόρια ώστε να είμαστε περήφανοι, αλλά να επιλέξει το επάγγελμα που θα ακολουθήσει μελλοντικά. Ίσως λοιπόν μερικές φορές να είναι προτιμότερο να επιλέγονται σχολές με χαμηλότερη βαθμολογική βάση, που ταιριάζουν όμως περισσότερο με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του υποψηφίου.
Η συνέχιση της επαγγελματικής δραστηριότητας του γονέα, είναι συνετή πράξη αν δεν γίνεται πιεστικά αλλά συνειδητά από τον υποψήφιο. Δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι η ύπαρξη ενός επαγγελματικού εφαλτηρίου δίνει ένα σημαντικό προβάδισμα στον αδυσώπητο ανταγωνισμό που χαρακτηρίζει τον επαγγελματικό βίο.
Τέλος, ένα άλλο σοβαρό ζήτημα είναι η περιοχή στην οποία βρίσκεται η σχολή επιλογής. Οι σπουδές σε περιοχή μακριά από τον τόπο καταγωγής είναι για πολλά παιδιά αυτοσκοπός. Στη περίπτωση αυτή όμως τίθεται το ζήτημα των δυσβάστακτων οικονομικών εξόδων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των σπουδών.
Ποιος είναι ο ρόλος της οικογένειας στην αναζήτηση σχολής προτίμησης;
Ορισμένοι γονείς έχουν μια απόλυτη και αυταρχική συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά τους. Στη σημερινή εποχή, είναι πιο αποτελεσματικό και γόνιμο να συζητούν και να συμβουλεύουν με διακριτικό τρόπο με τα παιδιά, αντί να θέλουν να επιβάλουν τη δική τους θέληση και τα δικά τους όνειρα. Είναι βέβαιο ότι κανείς γονιός δεν θέλει να παίξει με το μέλλον του παιδιού του.
Οι γονείς μέσα σε κλίμα ζεστασιάς, αλληλοκατανόησης και αλληλοσεβασμού πλησιάζουν, αφουγκράζονται, συζητούν και πάνω απ’όλα στηρίζουν τα παιδιά τους στην κρίσιμη αυτή περίοδο. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να κάνουν τη δική τους προσωπική έρευνα, να αυτομορφωθουν, να γίνουν όσο γίνεται καλύτεροι γνώστες του όλου ζητήματος.
Για να μπορέσουν οι γονείς να βοηθήσουν πραγματικά τα παιδιά τους σε αυτό το κρίσιμο σταυροδρόμι της ζωής τους θα πρέπει να βρουν χρόνο και τρόπο για να διερευνήσουν όσο βαθύτερα γίνεται τον χαρακτήρα των παιδιών τους. Τα ενδιαφέροντα, οι κλίσεις, οι προτιμήσεις, τα ταλέντα, οι ικανότητες, οι επιθυμίες, οι αξίες είναι παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη για την επιλογή επαγγέλματος.
Θέλετε να διαλέξετε επάγγελμα; Ο ασφαλέστερος τρόπος είναι να αναρωτηθείτε. Ποιος είμαι, τι θέλω και τι μπορώ να κάνω.